Стивън Спилбърг

steven-spielberg-photo-afp-1596706143

Скъпи приятели, за нас е огромна чест и привилегия да напишем биографията на великия Стивън Спилбърг, всепризнатият гений на киното, когото всички от нашето поколение знаем с носталгия още от детските си години. И наистина, малко са имената на творците в киноизкуството, за които се говори с такова уважение и благоговение като за Спилбърг.

Стивън Спилбърг е роден на 18-ти октомври 1946 година в град Синсинати – един от най-големите и оживени културни центрове на щата Охайо. Бъдещата звезда е потомък на украински евреи, имигрирали в Америка по време на европейските войни. Стивън е най-малкото дете в семейството, което освен него има три дъщери.

Първият си филм Стивън Спилбърг сътворил на…12 години! Докато родителите му били на работа, той помолил една от сестрите си да направи няколко снимки на играчките му, след което написал история върху тях. На следващата година, когато постъпил в Скаутите, заснел различни моменти от мисиите си и ги сглобил в друг сюжет. За 13-тия си рожден ден Стивън получил камера, която носел със себе си по време на всяка скаутска мисия. Когато събрал достатъчно материали той заснел още няколко сцени с приятелите си и с помощта на учителите си ги сглобил в 40 минутен филм, който нарекъл “Бягство от нищото”. След като усетил, че пламъкът на киноизкуството дреме в него, той започнал да се интересува сериозно от филми и посвещавал всяка събота на гледането на един филм. Запитан кои са любимите филми от детството му той отговаря: “Годзила, Кралят на чудовищата” (1956), “Пинокио” (1940), “Капитан Кураж” (1937) и “Лорънс Арабски” (1962). А като свои режисьори-вдъхновители посочва Акира Куросава и Дейвид Лийн – британецът, останал в историята с “Лорънс Арабски” и “Доктор Живаго”.

be79175aa0af033041f300a08aeb9a62

Докато учи в Аризонската гимназия „Аркадия“, Стивън прави всичко възможно за да получи достъп до видеофонда на училището и в продължение на 2 години работи по нов филм. Малко преди да се дипломира излиза и продукцията му “Огън”, която по-късно ще стане основа за друг негов филм – “Близки срещи от третия вид”. Огън е прожектиран пред целия клас и посрещнат с аплодисменти от неговите съученици, за които той вече е знаменитост. По-късно Стивън през сълзи споделя, че по негови изчисления филмчето е било с бюджет $600, а благодарение на баща му дори е представено в киното на Финикс.

Докато учи в университет, Стивън заснема половинчасов филм, който да бъде представен на една от годишнините. На прожекцията присъствал самият Сидни Шайнбърг – тогава собственик на студиото към университета и изпълнителен директор към “Юнивърсъл”, който останал толкова впечатлен, че предложил на Стивън Спилбърг седемгодишен договор. На другата година Стивън прекъснал обучението си и заминал да работи за Шайнбърг в “Юнивърсъл Сити”. Това го превърнало в най-младият режисьор, работил някога в холивудско студио.

intro-import

Спилбърг се опитва да реализира няколко самостоятелни и самофинансирани пълнометражни филма, като сред тях е и шедьовърът “Дуел” от 1971-ва година, филм на ужасите по разказ на Ричард Матисън, за самотен шофьор, преследван от мистериозен камион, зад чиито волан се крие безлик убиец. През 1974-та по кината излиза “Шугърланд Експрес”, чиято музика е композирана от никому неизвестния тогава Джон Уилямс. Чудесната екипна работа, която Спилбърг и Уилямс свършва по филма им отваря вратата към фестивала в Кан. Едва година след това, Стивън е нает за да режисира легендарният хорър „Челюсти“, адаптация по романа на Питър Бенчли, който също е поканен като съсценарист. Работата му отново се увенчава с огромен успех, а филмът се счита за продукцията, дала началото на летните хитове, излизащи едновременно по кината в цяла Америка и печелещи огромни приходи. “Челюсти” изпреварва “Кръстникът”, за да се превърне в най-касовия филм в историята дотогава, а ако се пресметне инфлацията от ония години до наши дни ще се види, че все още е сред десетте най-гледани ленти в цялата история на САЩ.

16088258_401

Големите успехи на маестрото продължават и през 80-те, когато Спилбърг започва да работи със стария си приятел и създател на “Междузвездни войни” Джордж Лукас. Тяхното трио с композитора Джон Уилямс намира завършен израз в един филм, който вярвам всички познаваме – “Индиана Джоунс: Похитителите на Изчезналия Кивот”. Но Стивън не спира дотук. Успехът на Индиана Джоунс го стимулира и той продължава победния си ход с работата си по „Полтъргайст“, „Зоната на здрача“ и „Извънземното“. На премиерата на „Извънземното“ – трогателна история за инопланетянско дете, изгубено на Земята – Спилбърг е изненадан от визитата на тогавашния американски президент Роналд Рейгън, който решава лично да присъства на събитието. Грандиозният успех води до огромни приходи и  “Извънземното” става най-касовият филм в историята, като изпреварва “Междузвездни войни”, поне ако не броим инфлацията. Така по времето когато Стивън прави следващия филм от поредицата за археолога Индиана Джоунс – “Храмът на Обречените“,  той вече е обявен от медиите за режисьор, присъединил се към богатото семейство на американските милиардери. Оттук-нататък Спилбърт уверено върви по пътя към славата и той довършва поредицата по Индиана Джоунс, която се превръща в една от най-обичаните в историята.

Спилбърг остава на върха в киното и през 90-те години, като  с „Джурасик Парк“ отново подобрява рекорда за най-касов филм, този път изпреварвайки сам себе си (дотогавашен лидер е било “Извънземното”). Успехът на екранизацията по романа на Майкъл Крайтън вдъхновява и продължение –  „Джурасик Парк: Изгубеният Свят“, което не е толкова сполучливо. „Списъкът на Шиндлер“ и Спасяването на Редник Райън“ са сред по-сериозните продукции на твореца, които му носят множество награди от филмовата критика и са считани от ценители за едни от най-важните филми, правени някога. По-късно Спилбърг прави успешен филм и за робството на чернокожите – “Амистад”, връща се към хита на младостта си с „Индиана Джоунс и Царството на Кристалния Череп“, блести с драматичния филм “Боен кон”, продуцира първия “Трансформърс” на Майкъл Бей. Може би последният му засега голям проект на феновете, обичащи нашият жанр е „Играч първи, приготви се“, по романа на Ърнест Клайн. Макар да няма успеха на “Челюсти” и “Джурасик Парк”, той е поклон на големия режисьор към цялата жанрова култура, направила го толкова известен, а с него филмите на Спилбърг минават бариерата от 10 млрд долара приходи, утвърждаващи го като най-успешният в историята на седмото изкуство. На нас остава също да се поклоним пред грандиозната кариера на този велик режисьор.

Представен от доц. Искрен Иванов и Александър Драганов

Оставете отговор