Майкъл Бей

Michael.bay

Майкъл Бей е добре известен на повечето киномани филмов режисьор, прочут с любовта си към специалните ефекти и експлозиите. Това понякога му носи подигравки от страна на критиката, но общите приходи на филмите му, най-известни от които са заглавията от поредицата “Трансформърс”, възлизат на 7.8 милиарда долара, което го прави един от най-успешните кинодейци в историята. Поне в комерсиален аспект.

Бей е роден на 17-ти февруари 1965-та година в Лос Анджелис, Калифорния. Осиновен е от евреи, учи в Санта Моника. По време на детството си претърпява инцидент, който предопределя творческия му път – затрупва играчка на влак с пиратки и снима взрива, с което прави пожар и идва полиция. Това е началото на интереса му към експлозиите.

Бей започва филмовата си кариера още като тийнейджър на 15 години, когато работи за Джордж Лукас по декорите на “Похитителите на изчезналия кивот”. Тогава той е убеден, че филмът ще е тъп, но когато го гледа, бива зашеметен от видяното и решава да стане режисьор. Започва да снима реклами, а после и музикални клипове, а през 94-та снима първия си филм, “Лоши момчета” с Уил Смит, който се превръща в хит и дава началото на поредица. Следва жестокия екшън “Скалата” с Шон Конъри, който през 96-та година го затвърждава като изгряващо име в жанра на зрелищните филми, нещо, което се потвърждава и от излизането на “Армагедон” с Брус Уилис през 2001-ва година. Бей се пробва и в жанра на историческите епики с “Пърл Харбър” през 2001-ва година, за който печели няколко номинации за Оскар.

В началото на века Майкъл Бей снима втора част от поредицата “Лоши момчета” и става продуцент на серия от филми на ужасите, римейкове на класически заглавия от миналото. Това са “Тексаското клане” през 2003-та година, “Ужасът в Амитивил” през 2005-та, “Петък 13-ти” през 2009-та, “Кошмари на улица Елм” през 2010-та. Те не си печелят любовта на критиката, но носят комерсиален успех на Бей – нещо, което с времето ще се превърне в запазена негова марка.

optimus_prime

През 2007-ма година Бей бива извикан от продуцента Стивън Спилбърг да режисира първия филм от поредицата “Трансформърс”. Първоначално Майкъл не е ентусиазиран от идеята, като смята за глупава идеята да прави филм по играчки. Когато обаче посещава “Хасбро” мнението му се променя и той се заема за работа, като решава да превърне историята във военен екшън, черпейки вдъхновение от друга анимация на компанията – G.I. Joe. Резултатът е добре известния на всички първи филм от трилогията с Шия Лабьоф, който печели над 700 милиона в бокс-офиса и дава началото на една от най-касовите серии в Холивуд, макар отзивите на критиците да са смесени.

Две години по-късно Бей е ударен от стачката на сценаристите в Холивуд по време на работата за втория “Трансформърс” – “Отмъщението”, който е принуден да снима импровизирайки, като за целта използва доста цитати от излезлия няколко години по-рано “Епизод III” на “Междузвездни войни”. Резултатът е хаос, който бива обруган от критиците, но печели над 832 милиона долара приходи и подобно на предшественика си се превръща в един от най-касовите филми за годината, отстъпвайки чак в края й на “Аватар”.

2011-та Бей хвърля в отчаяние критиката с “Тъмната страна на луната”, третия филм от поредицата “Трансформърс”. Той печели над 1 млрд долара приходи, въпреки обвиненията, че е прекалено дълъг и с твърде объркана история, макар всъщност хватката с изненадващия злодей да се приема добре от феновете, подготвени предварително от трейлърите за друг антагонист. Подобно и на първия филм, третият “Трансформърс” има няколко номинации за Оскар в техническите категории.

lockdown_tf4_by_tim1995-d79x6tf

През 2014-та Бей започва нова сюжетна линия за “Трансформърс” с “Ера на изтребление”, като главният човешки персонаж този път се играе от опитния актьор Марк Уолбърг, заменил Шия Лабьоф. По традиция критиците не харесват филма, но той отново печели над един милиард долара приходи и става най-касовото заглавие за годината, пред финала на трилогията “Хобит” от Питър Джаксън.

2017-та година късметът на Бей най-сетне му изневерява, тъй като петата част от поредицата, “Последният рицар”, слиза на бокс-офис от малко над 600 милиона долара, което не е предвид добре високия му бюджет. Критиката предвидимо негодува от излизането му, въпреки добрата игра на легендарния Антъни Хопкинс вътре, но всъщност на мен като фен този филм ми допада най-много от всичките трансформърси на Бей, тъй като е визуално зашеметяващ и с много фентъзи елементи, които му придават епично звучене. След него обаче Майкъл Бей отстъпва в ролята на продуцент на “Бъмбълби” от Травис Найт – първия филм от поредицата, който се приема наистина добре от критиката, макар да е с доста по-скромен бюджет. По-малък обаче е и бокс-офиса му, малко под 500 млн долара. Той обаче е по-печеливш за студиото от “Последният рицар”, тъй като действително е излязъл доста по-евтино за “Хасбро” и “Парамаунт”.

Най-новият филм на Майкъл Бей е екшън на име “Линейката”, който излезе по-рано тази година с участието на Джейк Джиленхол. Като продуцент той е отговорен и за хорър поредицата “Нито звук”, превърнала се в едно от най-успешните заглавия в жанра на ужасите за последните години. Преди това той продуцира и новите филми за “Костенурките Нинджа”.

tmnt-raphael-02

В личния си живот Майкъл Бей е известен като запален кучкар – има три мастифа, както и като колекционер на спортни автомобили – притежава “Бентли”, “Ферари”, “Ламборгини” и двата модела на “Шевролет Камаро” от филмите за “Трансформърс”. Макар да не оценяваме еднозначно ролята му като режисьор на любимата ни поредица за роботи, не можем да не признаем, че той я направи една от най-популярните филмови серии за всички времена и това заслужава уважение. А що се отнася до другото, можем да цитираме хапливия му отговор към критиката:

“Правя филми за тийнейджъри. Какъв грях, наистина!”

optimus chest

Представен от Александър Драганов

Тагове:  

Оставете отговор