“Възходът на Скайуокър” записа най-слабия старт от трите нови Епизода за “Междузвездни войни”, но успя да се справи по-добре от самостоятелните филми “Соло” и Rogue One, овладявайки кризата, настъпила след “Последните джедаи”, противоречивата осма част от звездната сага, която раздели фендъма през 2017-та.
“Възходът на Скайуокър” спечели 175 млн долара от излизането си по кината, достоен резултат, но далеч от рекорда на “Отмъстителите: Краят” и предните две части от поредицата. За съжаление феновете не приеха добре опитът на Дж.Дж. да се извини за предишната част и поставиха ниска оценка на филма при екзит пол, макар в Интернет сайтове да бяха по-щедри и да го подкрепиха срещу критиците, които като цяло се изказаха много остро за продукцията. Първият ден донесе 90 млн приходи на филма и напомни златните времена на поредицата, но в събота се забеляза отлив на зрители, който занижи крайния резултат.
В света филмът добави 198 милиона долара за глобален старт от 373 милиона. Това са много добри пари, но отново зад очакванията, които имаха специалисти, предвиждащи над 450 милиона. Великобритания бе най-силният пазар извън Щатите с 26,8 милиона долара, следвани от Германия с 21,8, Франция с 15,2, Япония с 14,1 и Франция с 12,6.
“Възходът на Скайуокър” беше унизен в Китай, където взе само 12,1 милиона долара за трите дни, шокиращо нисък резултат, който подчертава слабостта на звездната сага в Поднебесната империя.
За всеки друг филм тези цифри биха били удовлетворителни, но за “Междузвездни войни” очакванията са по-високи. През 2015-та след успехът на “Силата се пробужда” се прогнозираше, че финалът на сагата ще бие “Аватар”. Вместо това тази работа бе свършена от “Отмъстителите: Краят”, а “Възходът на Скайуокър” има опасност да остане дори зад противния “Последните джедаи”, в който Райън Джонсън натика нещастния Дж.Дж. Абрамс в капан, от който човекът не можа да се измъкне. Лесно е да се каже, че Джар-Джар, както го наричат феновете, няма талант, но това е несериозно мнение за режисьора, създал съвсем млад филм като Cloverfield. Трябва обаче да се отбележи, че Дж.Дж. първи започна да налага идеологизираната политика за феминизъм и политкоректност на фанатизираната продуцентка Катлийн Кенеди, която се провали с гръм и трясък – не само, че феновете като цяло не я възприеха, но според екзит пол между 50 и 60 процента от зрителите на деветия филм са били бели мъже.
И все пак, каквито и проблеми да има “Възходът на Скайуокър”, той остава безспорният победител от уикенда, като ядовете му изглеждат бели кахъри на фона на грандиозния провал на мюзикъла “Котките”, екранизация по спектакъла на Андрю Лойд Уебър, спечелил 4 млрд долара по театралните сцени. Киноверсията, която бе гласена за зимен “Цар Лъв” от продуцентите си, издъхна тъжно с 6,5 милиона долара в премиерния си уикенд при бюджет от 80-90 и така остана извън Топ 3, победена и от “Замръзналото кралство 2”, и от третия “Джуманджи”. Филмът беше разпран и от критиците, които подобно на зрителите останаха отвратени от уродливите получовешки котки, които нямат чара нито на фотореалистични, нито дори на антропоморфни животни.
“Възходът на Скайуокър” ще надява съботния спад да се компенсира от добри представяния в следващите празнични дни. Филмът си спечели своите защитници най-вече заради вдъхновената игра на Адам Драйвър (Кайло Рен), който определено беше сърцето на цялата трилогия като контратеза на измисления каст от положително дикриминирани протагонисти. Когато обаче само един от образите е на ниво, става много трудно той да влачи цялата продукция напред.
Днес чета, че Дж.Дж. е казал, че критиците на филма са прави, както и тези, харесали филма – всеки има своите основания и право на мнение. Много различно от плювните на Райън Джонсън по недоволните от предния филм…