Пришълецът: Завет

alien covenant

В края на 70-те години, едно десетилетие, в общи линии златно за филмите на ужаса, по кината излиза хорър с грозно извънземно същество, което се размножава по неописуемо гаден начин. Това е “Пришълец”, шедьовърът на Ридли Скот, за който Джеймс Камерън казал, че няма как да бъде подобрен и затова отива в съвсем различна посока за първото продължение, което също става класика, но в екшън фантастиката. След това и двата филма получават допълнения, които се опитват да ги имитират, но изглеждат като все по-бледи ксерокс копия, докато самият Ридли не оплеска нещата със свръхпретенциозния “Прометей”, базиран на романтичните небивалици, писани от Ерих фон Деникен за богове астронавти, създали човечеството. За тази година се надявах Скот да оправи грешката си, но вместо това получих “Пришълецът: Завет”.

Историята е за колонисти, които търсят друга планета, на която да се заселят. Нямаме представа какво ги е накарало да направят това, дали има проблем на Земята или ей тъй от чисто любопитство някой тръгва на майната си из космоса, за да живее в друга планета. В самото начало на филма, което започва с авария, отнела живота на героя, изигран от Джеймс Франко преди реалната му поява, разбираме, че той е искал да си построи хижа на ново място – безспорно добра мотивация да прекосиш вселената. Така или иначе колонистите са намерили планета, на която да се заселят, но докато си ремонтират кораба, променят рязко плановете си, тъй като получават на космически сигнал кънтри песен от по-близка планета, която на всичко отгоре изглежда по-яка за живот. Въпреки предупрежденията на главната героиня, лидерът на екипажа е прелъстен от ритмите на класическата американска мелодия и се юрва към новия свят, като открива на него планини, гори, треви и дори пшеница, но никакви животни. Оказва се, че на този свят има нещо като пърхутки, от които в екипажа се заразява с вирус, от който в телата им се зараждат отвратителни изчадия…

alien cov

Няма да коментирам как така се сменя посоката на цяла една мисия заради кънтри музика, макар сюжетът да ми напомни за сръбския пародиен клип на “Смъртоносен хоризонт”, в който героите вместо съобщение на латински получиха турбофолк. Все пак това е филм на ужасите, а е знайно, че героите в такива произведения по правило са тъпи като гьон. Бих искал обаче да коментирам, че това не е филм за Пришълеца, въпреки заглавието си. В действителност извънземното се появява на няколко пъти и е нещо като домашен любимец на истинския злодей, който няма да ви назова, тъй като би минало за спойлър. Той има мегаломански план да измести човечеството с перфектния организъм, който е създал с експериментите си. Главните герои във филма се оказват в плен на играта му и биват избивани от жувотните, които е отгледал. Цялото това нещо е облечено с грандиозна претенция, цитати от Байрон и Шели и елегични кадри, накъсвани от чалга моменти като ксеноморфи, които нападат двойка под душа тъкмо преди да им стане хубаво. Актьорите играят добро, ама се немали шансо да направят нещо повече със сценария, в който са вкарани. Най-много ме е яд за Майкъл Фасбендър, който иначе не харесвам, но тук наистина се раздава. За жалост от уменията му има точно толкова полза, колкото и от пилотирането на немощната Хонда от Фернандо Алонсо в последните години от Формула 1 – виждаш го, че е добър, но цялостния резултат е катастрофален. Що се отнася до гласената за нова главна героиня Дениълс, невероятно е как елегантна жена като Катрин Уотърсън, направила такова добро впечатление във “Фантастични животни и къде да ги намерим”, е подстригана и натаманена да изглежда като селска пръчка.

В заключение сигурно ще кажете, че хейтя в ревюто и ще бъдете прави. Аз обичам ужаси, обичам и Пришълеца. За мен нямаше да има по-голямо удоволствие да напиша вдъхновено ревю по филм, който съм харесал. Дори ако продукцията беше естествено тъпа, както съветва Белмондо в “Професионалистът”, щях да се опитам да замажа нещата и да кажа нещо хубаво. Но това е един хаос с много претенции и празно послание, двойник на излезлия по-рано тази година “Признак на живот“, а това, за поредица като “Пришълец” си е направо обидно. Сори, Ридли, но дано това наистина да е последният филм от сагата, макар финалът на практика да гарантира следващо продължение 🙁

Тагове:  

Един коментар за Пришълецът: Завет

  • Цитаделата  :

    […] “Пришълецът: Завет”, новият филм от поредицата на Ридли Скот за ксеноморфите, изглежда дебютира по кината с първо място в бокс-офиса – но то може да се окаже и второ след пристигането на окончателните данни, които се очакват утре. По прогнозни резултати “Завет” печели 36 млн долара, което го оставя с малко пред “Пазителите на галактиката 2”, които печелят 35 милиона долара. Ако тези данни се променят значително, ще редактираме новината утре, а ако не, може да се каже, че това не е особено добър резултат за новия филм, тъй като го оставя след дебютите на “Прометей” (51 милиона през 2012-та) и “Пришълецът срещу Хищникът” (38 милиона през 2003-та). Все пак “Завет” печели още 46 милиона извън Северна Америка и така общите му приходи за целия свят са вече 82 милиона, при бюджет от 97. Нашето ревю за филма, което не е особено ласкаво, може да прочетете ТУК! […]

Оставете отговор