Магландиум

1 Иване, мисля, че първия и най-уместен въпрос към теб е кога и как се запали по фентъзито?

ИА: Мисля че беше някъде около… шестнайстата ми година. Но истински нещата потръгнаха малко по-късно, когато започнаха да се издават повече книги от жанра. С две думи беше отдавна :)!

 

2 А как се насочи към Ролевите игри?

ИА: Запалих се първо по компютърните игри като цяло. Играех още на Правец 85. Сред любимите ми игри бяха Aztec, Gem Stone Warrior, Connan и други подобни. Това не са точно ролеви игри, но са много забавни и са приключенски. Това пак беше около шестнайстата ми година, че и малко по-рано (ако съдя по модела накомпютъра ще да е било около 14-15 тата). По това време направих и пътрвата си настолна игра. Не беше ролева, но в последствие започна да придобива такъв вид. Играеше се на нарисувана от мен игрално поле по което се придвижваха героите, имаше различни по вид герои (в една от версиите), имаше сандъци, предмети, капани, умения и т.н.

 

3 Кога ти хрумна идеята за “Приключение с Меч и Магия”?

ИА: Ами когато се появи за първи път в списание „Фентъзи Фактор”. Вече не помня кой брой беше, ама май беше 5-ти. 2000 година ли, 2001 ли??? Не помня по памет. Тогава го базирах на онзи игра, за която споменах преди малко, но я доразвих с леки ролеви елементи. То и това беше правилноят начин за представяне на ролевите игри у нас, но пък хардкор обществото се надигна разгневено, че това всъщност не било ролева игра… та се наложи да побързам с останалите допълнения :).

 

4 Какъв процент от Магландиум е твое дело?

ИА: Ами аз оформих основната идея, направих схема на континента и създадох легендите за света. Самите богове не са изцяло измислени от мен – особено като имена и основни предназначения. Там много ми помогна Димо Грозев. Той нарисува и подробната карта на света, доизмисли много от подробностите, обектите, реките и т.н. Позициите на отделните раси, както и основните взаимоотношения също са моя идея, но подробната им разработка, описание на бит и култура и други подробности са на отделните автори в книгата. Хората са основно на Димо (подпомогнат в някой подробности от Боян и мен, но 90% са си изцяло негово дело – това е и най-големият обем работа, що се отнася до населението и градовете в Магландиум, така че колегата Грозев свърши много нещо), Елфите са дело на Боян Иванов, аз се заех със Джуджетата, Гигантите ги описа и оформи Иван Димитров (на него дължат и рогата си, които нямаха в моята начална версия), а Гущероидите и Гоблините са плод на въображението на Боян Грозданов (Бейв). Названието Щарха също е негова идея… въобще авторите на отделните части на Магландиум имаха доста голяма свобода да развържат въображението си и да правят с расите каквото си пожелаят, аз само имах правото да редактирам както намеря за добре след тях, но не ми се наложи да променям почти нищо – смятам, че са се справили отлично.

 

5 Кое е по-важното за Магландиум – света или ролевата система?

ИА: Не бих могъл лесно да ги разделя. Аксиом16 е създадена като доста гъвкава ролева система, но пък е разработвана с идеята, че ще се ползва именно с Магландиум. Предвид слабо развития пазар на ролеви игри у нас, мисля, че и двете са ползени за играчите. Тези, които сега започват, определено се нуждаят от вдете. Тези, които вече са пробвали други РИ, биха могли да използват което и да било поотделно. Обадиха ни се играчи, които бяха ползвали Аксиом16 в света наWarcraft и казаха, че се получило добре. Досега не съм чул някой да е ползвал светът ни с друга ролева система, но предполагам, че и това ще се случи все някога. Считам, че той е много добре направен, така че да предложи добро тълкуване от страна на играчи и Разказвачи, за да могат да импровизират в него и да не са обвързани от прекалено стриктни правила.

 

6 Една част от феновете се оплакват, че системата на Аксиом 16 е доста сложна. Как би отвърнал?

ИА: За жалост не мога да кажа за всички дали това не е така. Така представена в книгата „Приключение с Меч и Магия”, Аксиом16 сигурно може да се стори сложна на начинаещите играчи. Но пък коя ли ролева система не изглежда така в началото. Основните правила на Аксиом16 се обясняват на около 40 страници и всички механики в нея се въртят около една проста фромула (неравенсвтвото УФУД), така че когато се поиграе, тя лесно се запомня. Инаформацоията в книгата е много повече от необходимата за започване на играта и това е така, само за да дадем повече на напите читатели. За жалост, това понякога ги обърква, което аз в момента отчитам като моя грешка при редактиране на тази информация – трябваше да намеря начин да я разгранича по-ясно на базисна и допълнителна, но не можах. Интересното е, че сме получавали мнения за прекомерна сложност от играчи, които в същото време играят не по-малко сложни западни ролеви системи, които изискват прочитане на много повече текст преди да могат да дадат на играча тази свобода, която сме му дали ние в правила от под 200 страници (заедно с всички допълнения, уточнения и примери). Старал съм се да давам колкото се може повече примери при описание на правилата и съм убеден, че всеки който няма затруднения с математически действия като умножаване на едноцифрено число с двуцифрено такова, или деление на едноцифрено число (обикновено 2, 3, 4 или 5) не би се затруднил да играе по Аксиом16.

 

7 С какъв герой играеш ти?

ИА: Обикновено съм джудже, но съм пробвал с различни. Сред любимите са ми побърканият елфически друид Льогринлийв, както и един човешки герой, който също имаше магически наклонности и разбира се Бат’Гойко, легендарният войн на джуджетата, който беше абсолютно праволинеен (ала Конан) и се опитваше да реши всеки проблем с помощта на своята брадва 🙂

 

8 Мислиш ли да пробваш да издадеш играта извън България?

ИА: Никога не съм се отказвал от подобни планове и ще опитам определено. но това ще отнеме време. Не смятам да атакувам Америка, но съм започнал проучвания за Русия и някои европейски държави. При всички случаи книгата „Приключение с Меч и Магия” ще си остане ексклузивно за България. В чужбина бих разделил нещата в две книги – Правила и Свят.

 

9 Светът на Магландиум е много обхватен. Ще има ли книги за него и кога да очакваме първата?

ИА: Ще има книги по него. Аз самият смятам да напиша доста разкази и новели там, а се надявам и много други млади автори да се включат. В момента подготвяме първият сборник с разкази в Магландиум. Той ще обхваща периода преди и около датата дадена в книгата и засега по-скоро ще добавя към написаното в там. Развитието на историята ще последва след това. Този първи сборник се очаква да бъде на пазара есента.

 

10 Коя ти е любимата ролева система извън Аксиом 16?

ИА: Играл съм малкко настолни игри, които не са били по Аксиом16, но харесвам много от системите. Забавно е да се играе по “Dungeons & Dragons” – много добре „шлифована” система, която е издържала теста на времето. ХаресвамSPECIAL системата на Fallout, но не съм играл в света им исвен на компютъра си. За сметка на това Fallout са ми любимите компютърни РИ и с нетърпение чакам да видя третата част (митичната и с неизвестна дата за издаване, но пък дано да се появи). Считам и че колегите от Ендивал имат някои много добри идеи, но не съм имал възможност да поиграя с тях (само поради липса на време). За сметка на това съм изчел и трите им книги :).

 

11 Да поговорим малко и за сп. “Фентъзи Фактор”. Има ли шанс да го видим отново?

ИА: Едва ли. Обикновено нещата при мен вървят напред и рядко се връщам назад, дори и когато говорим за нещо толкова близко до сърцето ми като „Фентъзи Фактро”. Това са две от най-добрите години в живота ми, но наистина се съмнявам, че някога отново ще бъда редактор на ФФ, такова каквото беше. Е, все пак идва 2007, с влизането в европейският съюз може да се появи нов глад за подобно списание, а също така и нова платежоспособност у българският читател. Тогава може и да се замисля… но пък това е твърде далеч и нищо не се знае до тогава.

 

12 Всички помним твоите прекрасни “Истории на Разказвача”. Ще ги видим ли някога завършени?

ИА: Много се надявам. За момента времето ми е посветено на работата ми като дизайнер на игри, а като писател се подвизавам из Магландиум, но за следващата година (2006) съм си поставил за цел да намеря достатъчно време за довършване на Историите. Те също са сред любимите ми проекти и съм сигурен, че ще видят бял свят.

 

13 Кои са любимите ти фентъзи автори?

ИА: Аз много държа на стила на писане, когато чета и това е определящото при изборът ми на любим автор. Дейвид Едингс е може би любимецът ми, харесвам също и Стивън Кинг, Реймънд Фийст и други. Не мога да кажа, че си падам особено по стила на Толкин, но Властелинът е наистина велика книга и няма как да не я спомена, когато говорим за фентъзи. Иначе другите му творби са ми леко тежки за четене (дано Толкин клубът не ме линчува за подобни слова 🙂 ).

 

14 Какво смяташ за Националния Клуб за Фентъзи и Хорър “Конан”?

ИА: Смятам, че това е прекрасна инициатива и, че дейността му трябва да се разшири. По едно време вземах някакво по-дейно участие в него, но сега съвсем съм се отпуснал. Надявам се скоро да мога да се включа по-активно.

 

15 А за нашия сайт?

ИА: Може би най-добрият (със сигурност е в топ 3) в България, що се отнася до фентъзи и литература. Вяшият и подобните сайтове са истинските наследници на Фентъзи Фактор и аз много се радвам, че има такива. Това означава, че онези две години не са били напразно.

 

16 Какво да очакваме от теб в близко и по-далечно бъдеще?

ИА: В близко бъдеще (есента) очаквайте първият сборник с разкази. За момента дори няма име. След това може да се очаква и разширението на системата Аксиом16 – Аксиом16 Универсал, която ще е предназначена за игра във всякакви светове и ще прелага съвсем леко модифицирани правила. Това кога ще е готово, обаче нямам как да кажа на този етап. Просто е започната работа по въпроса. Около коледа ще излезе (надявам се да спазим сроковете) и първата стратегическа симулация за компютър над която съм работил аз. За краят на другата година може би ще е готова и първата ми самостоятелна книга – дали ще са Историите на Разказвачът или ще е някоя сага в Магландиум, това не мога да кажа. Работя и по двете идеи, но само времето ще покаже.

 

17 Пожелай нещо на читателите за довиждане!

ИА: Да продължават да четат книги и да играят Ролеви игри. Това са две от нещата, които наистина помагат на въображението да се развива. А без въображение сме за никъде 🙂

 

Интервюто взе: Александър Драганов/Sparhawk

Оставете отговор